PENGENALAN
TAJUK
MenSical Park (Mental Physical Hurdle Park)
LATAR
BELAKANG
Akta Pendidikan 1996 menyatakan bahawa bidang
kokurikulum merangkumi kegiatan pasukan badan beruniform, kelab dan persatuan dan,
1Murid 1Sukan adalah sebahagian ilmu yang wajib dipelajari oleh semua murid
dalam sistem pendidikan negara.
Selain berperanan sebagai penyumbang dan pelengkap
kepada pengajaran dalam bilik darjah, bidang ilmu yang dijalankan di luar bilik
darjah juga berperanan dalam membentuk perwatakan dan jati diri individu serta memupuk
semangat patriotism dan perpaduan.
Projek MenSical Park merupakan satu inisiatif
Unit Kokurikulum SK Sultanah Asma untuk melaksanakan projek inovasi dalam usaha
memberikan ruang dan peluang kepada murid-murid untuk memperkembangkan bakat,
minat dan potensi mengikut kreativiti murid. Taman ini dihasratkan sebagai tempat
beriadah, membina keyakinan diri dan untuk digunakan sewaktu matapelajaran Pendidikan
Jasmani. Taman ini dibina diatas tanah bersebelahan gelanggang tenis dan mempunyai
9 halangan untuk direntasi oleh murid-murid.
Pengurusan projek menurut prakata Zulkarnain
(2000) petikandari Lee (2000) adalah merupakan aktiviti penting di dalam usaha untuk
merealisasikan dasar-dasar pembangunan negara yang memberi fokus kepada pembangunan
yang seimbang antara pembangunan fizikal dengan kemanusiaan, antara pembangunan
dengan agihan sumber dan antara pembangunan dengan kualiti kehidupan.
OBJEKTIF
PROGRAM
Projek inovasi ini dilaksanakan adalah untuk memenuhi
objektif Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) kearah tranfomasi pendidikan
yang berkualiti dan bertaraf antarabangsa. Secara khususnya objektif program ialah :
i.
Menangani masalah keselamatan murid di dalam kawasan sekolah
kerana sering berlaku kejadian reptilian berbahaya di jumpai oleh murid.
ii.
Mengoptimumkan penggunaan tanah dalam kawasan sekolah untuk
keselesaan dan kemudahan kepada murid.
iii.
Menarik minat murid untuk menggunakan pengetahuan,
kefahaman dan kemahiran praktikal yang diperolehi semasa aktiviti kokurikulum dan
PdP.
iv.
Memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah
Pendidikan Khas yang dapat membentuk keseimbangan murid dari aspek intelek,
jasmani ,emosi, rohani dan sosial.
v.
Menambah dana untuk pelaksanaan aktiviti kokurikulum dan
penghargaan murid.
PERNYATAAN MASALAH
PERMASALAHAN
DAN ANALISIS PERMASALAHAN
i.
ISU : Keselamatan murid
di dalam kawasan sekolah.
ANALISIS ISU : Murid sering terserempak dengan
reptilian berbahaya
terutamanya ular dalam kawasan sekolah.
ii.
ISU : Tanah terbiar dan
tidak diuruskan dengan baik.
ANALISIS ISU : Tanah dibahagian belakang kawasan sekolah
terbiar
dan tidak diselenggara dengan baik
kerana tiada
penggunaan di kawasan tersebut.
iii.
ISU : Tiada kemudahan
Trek Merentas Halangan.
ANALISIS ISU :
Sekolah terpaksa melaksanakan Kem Jati Diri atau
teambuilding diluar kawasan
sekolah dan terpaksa
menyewa
premis lain yang mempunyai kemudahan
tersebut
dan membayar kos pengangkutan yang mahal.
iv.
ISU : Murid -murid tertumpu
kepada pencapaian
akademik
ANALISIS ISU :Memenuhi
kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan
yang
dapat membentuk keseimbangan murid dari aspek
intelek,
jasmani ,emosi, rohani dan sosial.
v.
ISU : Kekurangan dana
untuk pelaksanaan aktiviti dan
program kokurikulum
ANALISIS ISU :Sekolah
berprestasi tinggi perlu menyertai pertandingan
peringkat kebangsaan
dan antarabangsa yang
memerlukan perbelanjaan
yang tinggi dan untuk
memberi penghargaan
kepada murid yang
mengharumkan nama
sekolah.
KAEDAH
DAN TEKNIK PEMILIHAN MASALAH
i.
Tinjauan
Unit Kokurikulum telah melakukan tinjauan ke atas tanah
lapang di bahagian belakang sekolah berikutan beberapa insiden murid
terserampak dengan reptilia berbahaya.
Hasil pemerhatian mendapati tanah tersebut telah ditumbuhi
rumput yang agak panjang dan merbahaya kepada murid yang berada di persekitaran
kawasan tersebut terutamanya murid-murid prasekolah.
ii.
Pemerhatian
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) telah mengambil langkah
proaktif bersama Unit Kokurikulum dengan melakukan pemerhatian bersama Kontraktor
Pembersihan untuk membersihkan kawasan tersebut. Selepas 3 kali pemerhatian,
masalah ancaman keselamatan masih tidak dapat ditangani. Hasil pemerhatian PIBG
dan Unit Kokurikulum telah mengambil keputusan untuk membangunkan kawasan tersebut.
iii.
Temubual
Berikutan cadangan
pembangunan di kawasan tersebut, beberapa sesi temubual telah dilakukan untuk melihat
respon dari ibubapa, waris, murid-murid Tahap 2. Hasil temubual, semua pihak menyokong
projek pembinaan Taman Riadah ini dan berharap agar projek ini dapat melahirkan
Puteri Asma yang seimbang bukan sahaja dari segi akademik bahkan turut cemerlang
dalam sahsiah dan kokurikulum.
PENYATAAN MASALAH
PENYATAAN MASALAH
Rentetan dari
masalah yang dibincangkan diatas, Projek Taman Riadah dibangunkan atas tanah seluas
1 ekar berhampiran gelanggang tenis SKSA untuk mengatasi masalah keselamatan
murid dari reptilian berbahaya, mengoptimumkan sumber untuk menjana pendapatan
yang maksimum serta melahirkan murid yang seimbang sejajar dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dalam usaha mencapai aspirasi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.
PROSES
PELAKSANAAN PROJEK
PROSES KERJA
BIL
|
PROSES KERJA
|
PEGAWAI YANG
MELULUSKAN/DIRUJUK
|
CATATAN
|
1
|
Mengenalpasti masalah yang
dihadapi
|
1. Guru Besar
2. Penolong Kanan
Pentadbiran
3. Penolong Kanan
HEM
4. Penolong Kanan
Kokurikulum
|
|
2
|
Perbincangan penyelesaian masalah
|
||
3
|
Pelaksanaan Projek
|
||
4
|
Penambahbaikan Projek
|
||
5
|
Pengesahan dan Pengujian
|
||
6
|
Penggunaan Projek
|
||
7
|
Pemantauan
|
CARTA GANTT PELAKSANAAN PROJEK
Aktiviti
|
Jan
|
Feb
|
Mac
|
April
|
Mei
|
Jun
|
Julai
|
Mengenalpasti
Projek
|
|||||||
Tinjauan/
Pemerhatian
|
|||||||
Perbincangan
masalah
|
|||||||
Pelaksanaan
Projek
|
|||||||
Penambahbaikan
projek
|
|||||||
Pengesahan
dan pengujian
|
|||||||
Pelaksanaan
|
|||||||
Penilaian dan pemantauan
|
JAWATANKUASA PELAKSANAAN
JAWATANKUASA INDUK
PENASIHAT
Dato' Hajah Azuyah Bt Hassan
(Pengarah Pendidikan Negeri Kedah)
PENGERUSI 1
Puan Hajah Sobah Bt Haji Omar
(Guru Besar SK Sultanah Asma)
NAIB PENGERUSI I
En. Mohamad Nasirudin Bin Haji Abdullah
(Penolong Kanan
Ko-Kurikulum SK Sultanah Asma)
NAIB PENGERUSI II
Pn Mafuzah Bt Said
(Penolong Kanan Kurikulum SK Sultanah Asma)
NAIB PENGERUSI III
Encik Khairul Anuar
Bin Md Ani
(Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SK Sultanah Asma)
SETIAUSAHA
Encik Rosmadi Omar
PENOLONG SETIAUSAHA
Pn.
Norlaila Salleh
BENDAHARI
Pn. Norlaili Ahmad
AHLI
JAWATANKUASA DAN BIDANG TUGAS
BIL
|
JAWATAN
KUASA
|
NAMA
GURU
|
BIDANG TUGAS
|
1.
|
Penajaan
|
v Pn. Zaleha Mohamed
v Pn. Lean Nyiok Moy
v Pn. Nurul Khamariah Ismail
v Cik Sumini Saad
v En Abdul Rahim Mat Sam (YDP PIBG)
|
1. Menguruskan penaja dan bayaran.
2. Mencari penaja yang berpotensi.
|
2.
|
Dokumentasi
|
v En. Muhammad Solahuddin Abdol Aziz
v Pn. Junaidah Ismail
|
1. Menyediakan senarai gambar yang perlu
diambil.
2. Menyediakan dokumentasi yang lengkap.
3. Mengumpul bahan/maklumat untuk dimuatkan
dalam dokumentasi dan slide
persembahan.
|
3.
|
Urusetia
|
v Encik Khairul Anuar Bin Md Ani
v Pn. Farhana Hussin
v Pn. Junaidah Ismail
v Pn. Norlaila Salleh
v Pn. Norlaili Ahmad
v Pn. Ku Majidah Ku Yaacob
v Pn. Leang Yoot Hiang
v Pn. Ariza Ahmad
|
1.
Surat Menyurat – Kementerian, JPN, PPD dan pihak
berkenaan.
2.
Menjemput sekolah-sekolah rendah dan sekolah jemputan
luar .
3.
Menguruskan bayaran.
|
SUMBER DANA
BIL
|
PENDAPATAN
|
HARGA
|
PERBELANJAAN
|
HARGA
|
1
|
Sumbangan
|
RM1550.00
|
Bayaran Kontraktor
|
RM5500.00
|
2
|
Untung Bersih Jualan Hari
Keusahawanan
|
RM8357.65
|
Tanah Merah Lori Besar
|
RM 390.00
|
3
|
Tanah Merah Lori Kecil
|
RM 300.00
|
||
4
|
Sewaan Backhoe 10 jam
|
RM 400.00
|
||
5
|
Sewaan Backhoe 8 jam
|
RM 350.00
|
||
6
|
Pasir 3 ela
|
RM 159.00
|
||
7
|
Batu 1 Ela
|
RM 58.30
|
||
8
|
50 kg Opc Tasek Cemat
|
RM 72.00
|
||
9
|
Panten 5 kg
|
RM 79.50
|
||
JUMLAH
|
RM 9907.65
|
JUMLAH
|
RM7308.80
|
JALINAN
KERJASAMA
i.
AHLI KELAB
Ahli kelab membuat
sumbangan dengan membeli kupon semasa pelaksanaan Hari Keusahawanan yang
bertujuan mencari dana untuk pembinaan projek Taman Riadah ini.
ii.
KOMUNITI SEKOLAH
Pihak sekolah menjalinkan
hubungan kerjasama yang sangat erat dengan ibubapa/ waris dalam menjayakan
program-program yang dirancang. Bukan itu sahaja, pihak sekolah juga turut dibantu
oleh pelbagai komuniti di dalam sekolah seperti pengusaha kantin, kontraktor dan
pekerja pembersihan.
iii.
PIBG
AJK PIBG banyak member bantuan dari segi kewangan dan tenaga kerja.
iv.
KOMUNITI LUAR
Pelbagai pihak
yang memberi sumbangan dalam usaha mencari dana bagi menjayakan projek taman riadah
ini. Antaranya Bibizex Enterprise, Omila Jaya Enterprise, Shell Pokok Sena,
Suasana Holiday SdnBhd, Amin Sports & Trading, Warisan Tanjung dan Nur
Kamal Network.
v.
AGENSI LUAR
Pihak sekolah juga turut menjemput jurulatih dari Pusat Kokurikulum
Daerah Kota Setar untuk meliahat dan menguji semua trek yang disediakan dari
segi keselamatan dan kesihatan.
TINJAUAN / KAJIAN LITERATURE
Malaysia sebuah negara yang sedang pesat
membangun setanding dengan negara membangun yang lain dari segi ekonomi,
infrastruktur dan pendidikan. Selaras
dengan era globalisasi kini, Malaysia sedang berusaha ke arah memupuk ‘Minda
Kelas Pertama’ dalam kalangan rakyat sejajar dengan agenda utama negara dalam
Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK 9, 2006).
Dalam tempoh rancangan tersebut usaha dipergiat untuk membangunkan modal
insan melalui saluran pendidikan untuk melahirkan individu-individu
berketerampilan yang mampu meneruskan arus pembangunan pada hari ini.
Menurut Chin Pek Lian etc al., (2005),
kokurikulum dapat memberi banyak manfaat dan kepentingan kepada pelajar. Kokurikulum merupakan satu saluran yang
menggalakkan perkembangan bakat dan sifat kreativiti pelajar.
Aktiviti kokurikulum adalah aktiviti
yang bercorak pendidikan dan juga adalah sebahagian daripada pengalaman
pembelajaran. Kegiatan ini boleh dijalankan di dalam dan di luar bilik darjah,
seperti gerak kerja unit beruniform, persatuan, kelab, sukan dan permainan.
Ianya turut boleh dilaksanakan sebagai lanjutan kepada proses pembelajaran dan
pengajaran di bilik darjah serta sebagai pelengkap kepada usaha menanam dan
mengukuhkan nilai-nilai murni ke dalam jiwa pelajar.
Bagi Md. Idris (1985), kokurikulum
adalah satu bidang pembelajaran yang berasaskan pelbagai gerak kerja terancang
dan perlu dilakukan dalam masa persekolahan. Gerak kerja kokurikulum berasaskan
mata pelajaran akademik. Namun begitu sebahagian besar gerak kerja kokurikulum
merangkumi pembelajaran yang bukan berasaskan mata pelajaran akademik.
Berdasarkan peraturan-peraturan
Pendidikan (Kursus-Kursus Pengajian) Sekolah 1965, kegiatan kokurikulum disebut
sebagai ‘kegiatan kumpulan’ yang merangkumi aktiviti seperti kelab mata
pelajaran, kegiatan kesusteraan, olah raga, permainan dan latihan. Secara
keseluruhan ada 162 jenis kegiatan kokurikulum yang boleh
dipilih pelajar merangkumi unit
beruniform sebanyak 23 jenis, persatuan dan kelab, 51 jenis persatuan sukan dan
permainan, 24 jenis.
Salah satu aspek yang ingin menjadi
cakna transformasi kokurikulum ialah meningkatkan kemahiran sosial (soft
skills). Sebagai satu kegiatan kumpulan, penyertaan yang aktif boleh membantu
pelajar meningkatkan kemahiran sosial (soft skills) mereka. Dengan kemahiran
sosial yang baik, tahap interaksi dan integrasi di kalangan pelajar dapat
dipertingkatkan lagi.
Aspek lain pula melalui penglibatan
dalam unit beruniform pula, ia dapat meningkatkan semangat kerja berpasukan,
ketahanan mental dan fizikal, semangat patriotik, tahap disiplin selain
kemahiran di kalangan pelajar.
Selain itu, aktiviti kokurikulum
dianggap penting sebagai alat untuk memenuhi hasrat unggul dasar pendidikan
kebangsaan, iaitu perpaduan di kalangan pelajar-pelajar yang terdiri dari
berbilang kaum. Menurut Omar Fauzee, Yusof & Yusof (2002), kokurikulum
merupakan suatu pelengkap kepada kehendak dan keperluan kurikulum di mana ia
menyediakan pelbagai peluang kepada pelajar untuk menambah, mengukur dan
mengamalkan kemahiran, pengetahuan dan nilai-nilai yang telah dipelajarinya.
Secara amnya, kokurikulum adalah
aktiviti dan pengalaman pendidikan yang dilaksanakan di luar bilik darjah di
mana ia lebih banyak dilaksanakan secara tidak langsung atau tidak formal.
Aktiviti kokurikulum lebih menekankan perkara dan aspek yang tersembunyi
seperti nilai, bakat, peranan, kepimpinan, sosial dan sebagainya. Kebiasaannya
aktiviti kokurikulum dilaksanakan pada waktu petang atau hujung minggu. (Abd
Halim, 1999).
PERUBAHAN YANG DILAKUKAN SELEPAS PROJEK
INOVASI
IMPAK
KEPADA INDIVIDU
Hasil temubual
mendapati murid-murid berminat dan rasa teruja dengan pembinaan taman ini.
Murid juga dapat membina keyakinan diri dan membentuk semangat kerjasama
berpasukan.
IMPAK
KEPADA KELAB DAN PERSATUAN
Hasil
pembinaan taman ini, kerjasama antara ahli mudah terbentuk. Ahli kelab mudah
melaksanakan sesuatu tugasan didalam kumpulan. Bukan itu sahaja, cirri-ciri
kepimpinan juga jelas apabila murid akan menawarkan diri untuk menjadi pemimpin
didalam sesuatu kumpulan kecil.
IMPAK
KEPADA SEKOLAH
Minat murid
terhadap aktiviti kokurikulum juga bertambah dengan jumlah penglibatan dan
kehadiran didalam kem yang diadakan di sekolah.
IMPAK
KEPADA KOMINITI SETEMPAT DAN KOMUNITI LUAR
Komuniti
setempat juga amat berminat untuk menyewa dan menggunakan kemudahan yang ada di
taman ini seperti syarikat pembersihan sekolah juga menggunakan taman ini untuk
membina semangat pekerja- pekerja pembersihan. Tambahan pula, pihak luar
seperti Giant Souq AlBukhary juga berhasrat untuk menggunakan taman ini pada
masa akan datang.
NILAI KOMERSIAL
Projek ini akan dikomersialkan
penggunaannya dengan diberi sewaan kepada pihak luar dan penggunaan percuma
bagi badan-badan kerajaan yang berminat untuk menggunakan kemudahan taman
riadah ini.
Unit Kokurikulum juga merancang untuk
member pakej sewaan taman riadah ini bersama tapak perkhemahan di gelanggang
tenis dan kemudahan lain untuk akiviti kokurikulum dan sebagainya mengikut
kesesuaian.
AKUAN DAN KESAHAN
i.
MUDAH DIGUNAKAN BERSERTA MANUAL PENGGUNA
MANUAL
PENGGUNAAN ONE
STEP LADDER
Lompat diatas setiap tangga menggunakan
sebelah kali (sekali langkah sahaja).
Hanya 1 kaki sahaja
digunakan untuk setiap lapisan tangga.
Mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki.
MANUAL
PENGGUNAAN COMBAT HOLE
Tundukkan kepala dan
merangkak didalam lubang konkrit.
Mula merangkak dari satu hujung ke hujung seterusnya.

Pegang tali disatu hujung dan berayun ke hujung yang lagi satu
Sampai dihujung,rakan akan menangkap kaki dan menyambut peserta.
Elakkan diri dari terjatuh ke dalam kolam.
yang seterusnya.
MANUAL
PENGGUNAAN TITIAN BALAK
Melangkah disalah satu titian balak yang
disediakan.
Seimbangkan diri diatas titi
supaya tidak terjatuh.
MANUAL
PENGGUNAAN TEMBOK HALANGAN
Cara 1: Salah satu peserta perlu duduk dengan cara melutut dan rakan akan memijak di sebelah lutut dan melonjakkan badan ke atas tembok.
Cara 2 : Peserta yang berada diatas tembok perlu
membantu rakan yang sedang memanjat tembok.
Rakan di sebelah lagi perlu membantu menolak rakan yang
sedang memanjat.
MANUAL
PENGGUNAAN MONKEY RACK
Berayun
di atas rack yang disediakan seperti monyet dengan
membengkokkan kaki bagi memudahkan pergerakan.
Berayun dari satu hujung ke hujung yang lain
seorang demi seorang
membengkokkan kaki bagi memudahkan pergerakan.
MANUAL
PENGGUNAAN SPIDER SWING

Pegang tali disatu hujung dan berayun ke hujung yang lagi satu
Sampai dihujung,rakan akan menangkap kaki dan menyambut peserta.
Elakkan diri dari terjatuh ke dalam kolam.
MANUAL
PENGGUNAAN BALANCING “V”
Naik di atas titi dan
seimbangkan badan dengan meniti dari satu hujung ke hujungyang seterusnya.
MANUAL PENGGUNAAN COMMANDO
CRAWL
Meniarap dan merangkak
dibawah jala/tali.
Pastikan bahagian belakang
tidak terkena jala atau tali yang disediakan.
MANUAL
PENGGUNAAN JUMPING LOOP
Lompat di setiap lubang
tayar menggunakan sebelah kaki.
No comments:
Post a Comment