SALAM RAMADHAN

SELAMAT DATANG

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA. SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA PUTERI DAN WARGA SK SULTANAH ASMA. CUTI SEMPENA HARI RAYA AIDIL FITRI AKAN BERMULA PADA 23 JUN 2017 (JUMAAT) SEHINGGA 1 JULAI 2017 (SABTU). HARI RAYA AIDIL FITRI AKAN DISAMBUT PADA HARI AHAD, 25 JUN 2017. PIHAK SEKOLAH MENGUCAPKAN SELAMAT BERCUTI DAN SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR BATIN KEPADA YANG BERAGAMA ISLAM.

Sunday, 4 September 2016

MENSICAL PARK (MENTAL PHYSICAL HURDLE PARK)

PENGENALAN

TAJUK
MenSical Park (Mental Physical Hurdle Park)

LATAR BELAKANG

Akta Pendidikan 1996 menyatakan bahawa bidang kokurikulum merangkumi kegiatan pasukan badan beruniform, kelab dan persatuan dan, 1Murid 1Sukan adalah sebahagian ilmu yang wajib dipelajari oleh semua murid dalam sistem pendidikan negara.    

Selain berperanan sebagai penyumbang dan pelengkap kepada pengajaran dalam bilik darjah, bidang ilmu yang dijalankan di luar bilik darjah juga berperanan dalam membentuk perwatakan dan jati diri individu serta memupuk semangat patriotism dan perpaduan.

Projek MenSical Park merupakan satu inisiatif Unit Kokurikulum SK Sultanah Asma untuk melaksanakan projek inovasi dalam usaha memberikan ruang dan peluang kepada murid-murid untuk memperkembangkan bakat, minat dan potensi mengikut kreativiti murid. Taman ini dihasratkan sebagai tempat beriadah, membina keyakinan diri dan untuk digunakan sewaktu matapelajaran Pendidikan Jasmani. Taman ini dibina diatas tanah bersebelahan gelanggang tenis dan mempunyai 9 halangan untuk direntasi oleh murid-murid.

Pengurusan projek menurut prakata Zulkarnain (2000) petikandari Lee (2000) adalah merupakan aktiviti penting di dalam usaha untuk merealisasikan dasar-dasar pembangunan negara yang memberi fokus kepada pembangunan yang seimbang antara pembangunan fizikal dengan kemanusiaan, antara pembangunan dengan agihan sumber dan antara pembangunan dengan kualiti kehidupan.

OBJEKTIF PROGRAM

Projek inovasi ini dilaksanakan adalah untuk memenuhi objektif Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) kearah tranfomasi pendidikan yang berkualiti dan bertaraf antarabangsa. Secara khususnya objektif program ialah :  

 i.        Menangani masalah keselamatan murid di dalam kawasan sekolah kerana sering berlaku kejadian reptilian berbahaya di jumpai oleh murid. 

 ii.        Mengoptimumkan penggunaan tanah dalam kawasan sekolah untuk keselesaan dan kemudahan kepada murid. 

iii.        Menarik minat murid untuk menggunakan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran praktikal yang diperolehi semasa aktiviti kokurikulum dan PdP. 

iv.        Memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Khas yang dapat membentuk keseimbangan murid dari aspek intelek, jasmani ,emosi, rohani dan sosial. 
v.        Menambah dana untuk pelaksanaan aktiviti kokurikulum dan penghargaan murid.

PERNYATAAN MASALAH

PERMASALAHAN DAN ANALISIS PERMASALAHAN

      i.        ISU                             : Keselamatan murid di dalam kawasan sekolah.
ANALISIS ISU          : Murid sering terserempak dengan reptilian berbahaya
                                      terutamanya ular dalam kawasan sekolah.

    ii.        ISU                             : Tanah terbiar dan tidak diuruskan dengan baik.
ANALISIS ISU          : Tanah dibahagian belakang kawasan sekolah terbiar  
  dan  tidak diselenggara dengan baik kerana tiada
  penggunaan di kawasan tersebut.
  
   iii.        ISU                             : Tiada kemudahan Trek Merentas Halangan.
ANALISIS ISU          : Sekolah terpaksa melaksanakan Kem Jati Diri atau
teambuilding diluar kawasan sekolah dan terpaksa
menyewa premis lain yang mempunyai kemudahan
tersebut dan membayar kos pengangkutan yang mahal.

   iv.        ISU                             : Murid -murid tertumpu kepada pencapaian      
  akademik
ANALISIS ISU          :Memenuhi kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan
                                    yang dapat membentuk keseimbangan murid dari aspek
intelek, jasmani ,emosi, rohani dan sosial.

    v.        ISU                             : Kekurangan dana untuk pelaksanaan aktiviti dan
program kokurikulum
ANALISIS ISU          :Sekolah berprestasi tinggi perlu menyertai pertandingan
peringkat kebangsaan dan antarabangsa yang
memerlukan perbelanjaan yang tinggi dan untuk
memberi penghargaan kepada murid yang
mengharumkan nama sekolah.

KAEDAH DAN TEKNIK PEMILIHAN MASALAH

      i.        Tinjauan
Unit Kokurikulum telah melakukan tinjauan ke atas tanah lapang di bahagian belakang sekolah berikutan beberapa insiden murid terserampak dengan reptilia berbahaya. 

Hasil pemerhatian mendapati tanah tersebut telah ditumbuhi rumput yang agak panjang dan merbahaya kepada murid yang berada di persekitaran kawasan tersebut terutamanya murid-murid prasekolah.

    ii.        Pemerhatian
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) telah mengambil langkah proaktif bersama Unit Kokurikulum dengan melakukan pemerhatian bersama Kontraktor Pembersihan untuk membersihkan kawasan tersebut. Selepas 3 kali pemerhatian, masalah ancaman keselamatan masih tidak dapat ditangani. Hasil pemerhatian PIBG dan Unit Kokurikulum telah mengambil keputusan untuk membangunkan kawasan tersebut.

   iii.        Temubual
Berikutan cadangan pembangunan di kawasan tersebut, beberapa sesi temubual telah dilakukan untuk melihat respon dari ibubapa, waris, murid-murid Tahap 2. Hasil temubual, semua pihak menyokong projek pembinaan Taman Riadah ini dan berharap agar projek ini dapat melahirkan Puteri Asma yang seimbang bukan sahaja dari segi akademik bahkan turut cemerlang dalam sahsiah dan kokurikulum.

PENYATAAN MASALAH

Rentetan dari masalah yang dibincangkan diatas, Projek Taman Riadah dibangunkan atas tanah seluas 1 ekar berhampiran gelanggang tenis SKSA untuk mengatasi masalah keselamatan murid dari reptilian berbahaya, mengoptimumkan sumber untuk menjana pendapatan yang maksimum serta melahirkan murid yang seimbang sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam usaha mencapai aspirasi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.



PROSES PELAKSANAAN PROJEK

PROSES KERJA

BIL
PROSES KERJA
PEGAWAI YANG MELULUSKAN/DIRUJUK
CATATAN

1

Mengenalpasti masalah yang dihadapi





1.    Guru Besar
2.    Penolong Kanan Pentadbiran
  3. Penolong Kanan HEM
4.    Penolong Kanan Kokurikulum


2

Perbincangan penyelesaian masalah



3

Pelaksanaan Projek



4

Penambahbaikan Projek


5

Pengesahan dan Pengujian



6

Penggunaan Projek



7

Pemantauan




CARTA GANTT PELAKSANAAN PROJEK 


Aktiviti
Jan
Feb
Mac
April
Mei
Jun
Julai
Mengenalpasti Projek







Tinjauan/
Pemerhatian







Perbincangan masalah







Pelaksanaan Projek







Penambahbaikan projek







Pengesahan dan pengujian







Pelaksanaan








Penilaian dan pemantauan









JAWATANKUASA PELAKSANAAN

JAWATANKUASA INDUK

              PENASIHAT              
Dato' Hajah Azuyah Bt Hassan
(Pengarah Pendidikan Negeri Kedah)

PENGERUSI 1
Puan Hajah Sobah Bt Haji Omar
(Guru Besar SK Sultanah Asma)

NAIB PENGERUSI I
En.  Mohamad Nasirudin Bin Haji Abdullah
(Penolong Kanan Ko-Kurikulum SK Sultanah Asma)

NAIB PENGERUSI II
Pn Mafuzah Bt Said
(Penolong Kanan Kurikulum SK Sultanah Asma)

NAIB PENGERUSI III
Encik Khairul Anuar Bin Md Ani
(Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SK Sultanah Asma)

SETIAUSAHA
Encik Rosmadi Omar

PENOLONG SETIAUSAHA
Pn. Norlaila Salleh

BENDAHARI
Pn. Norlaili Ahmad


AHLI  JAWATANKUASA DAN BIDANG TUGAS

      BIL
JAWATAN
KUASA
NAMA GURU
BIDANG TUGAS
1.
Penajaan
v Pn. Zaleha Mohamed
v Pn. Lean Nyiok Moy
v Pn. Nurul Khamariah Ismail
v Cik Sumini Saad
v En Abdul Rahim Mat Sam (YDP PIBG)
1.   Menguruskan penaja dan  bayaran.
2.   Mencari penaja yang berpotensi.

2.
Dokumentasi
v En. Muhammad Solahuddin Abdol Aziz
v Pn. Junaidah Ismail
1.  Menyediakan senarai gambar yang perlu diambil.
2.  Menyediakan dokumentasi yang lengkap.
3.  Mengumpul bahan/maklumat untuk dimuatkan dalam dokumentasi dan slide persembahan.

3.
Urusetia
v Encik Khairul Anuar Bin Md Ani
v Pn. Farhana Hussin
v Pn. Junaidah Ismail
v Pn. Norlaila Salleh
v Pn. Norlaili Ahmad
v Pn. Ku Majidah Ku Yaacob
v Pn. Leang Yoot Hiang
v Pn. Ariza Ahmad

1.   Surat Menyurat – Kementerian, JPN, PPD dan pihak berkenaan.
2.   Menjemput sekolah-sekolah rendah dan sekolah jemputan luar .
3.   Menguruskan bayaran.


SUMBER DANA

BIL
PENDAPATAN
HARGA
PERBELANJAAN
HARGA
1
Sumbangan
RM1550.00
Bayaran Kontraktor
RM5500.00
2
Untung Bersih Jualan Hari Keusahawanan
RM8357.65
Tanah Merah Lori Besar
RM  390.00
3


Tanah Merah Lori Kecil
RM  300.00
4


Sewaan Backhoe 10 jam
RM  400.00
5


Sewaan Backhoe 8 jam
RM  350.00
6


Pasir 3 ela
RM  159.00
7


Batu 1 Ela
RM  58.30
8


50 kg Opc Tasek Cemat
RM  72.00
9


Panten 5 kg
RM  79.50

JUMLAH
RM 9907.65
JUMLAH
RM7308.80

JALINAN KERJASAMA

     i.        AHLI KELAB
Ahli kelab membuat sumbangan dengan membeli kupon semasa pelaksanaan Hari Keusahawanan yang bertujuan mencari dana untuk pembinaan projek Taman Riadah ini.

    ii.        KOMUNITI SEKOLAH
Pihak sekolah menjalinkan hubungan kerjasama yang sangat erat dengan ibubapa/ waris dalam menjayakan program-program yang dirancang. Bukan itu sahaja, pihak sekolah juga turut dibantu oleh pelbagai komuniti di dalam sekolah seperti pengusaha kantin, kontraktor dan pekerja pembersihan.

   iii.        PIBG
AJK PIBG banyak member bantuan dari segi kewangan dan tenaga kerja.

  iv.        KOMUNITI LUAR
Pelbagai pihak yang memberi sumbangan dalam usaha mencari dana bagi menjayakan projek taman riadah ini. Antaranya Bibizex Enterprise, Omila Jaya Enterprise, Shell Pokok Sena, Suasana Holiday SdnBhd, Amin Sports & Trading, Warisan Tanjung dan Nur Kamal Network.

    v.        AGENSI LUAR
Pihak sekolah juga turut menjemput jurulatih dari Pusat Kokurikulum Daerah Kota Setar untuk meliahat dan menguji semua trek yang disediakan dari segi keselamatan dan kesihatan.

 TINJAUAN / KAJIAN LITERATURE

Malaysia sebuah negara yang sedang pesat membangun setanding dengan negara membangun yang lain dari segi ekonomi, infrastruktur dan pendidikan.  Selaras dengan era globalisasi kini, Malaysia sedang berusaha ke arah memupuk ‘Minda Kelas Pertama’ dalam kalangan rakyat sejajar dengan agenda utama negara dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK 9, 2006).  Dalam tempoh rancangan tersebut usaha dipergiat untuk membangunkan modal insan melalui saluran pendidikan untuk melahirkan individu-individu berketerampilan yang mampu meneruskan arus pembangunan pada hari ini. 

Menurut Chin Pek Lian etc al., (2005), kokurikulum dapat memberi banyak manfaat dan kepentingan kepada pelajar.  Kokurikulum merupakan satu saluran yang menggalakkan perkembangan bakat dan sifat kreativiti pelajar.

Aktiviti kokurikulum adalah aktiviti yang bercorak pendidikan dan juga adalah sebahagian daripada pengalaman pembelajaran. Kegiatan ini boleh dijalankan di dalam dan di luar bilik darjah, seperti gerak kerja unit beruniform, persatuan, kelab, sukan dan permainan. Ianya turut boleh dilaksanakan sebagai lanjutan kepada proses pembelajaran dan pengajaran di bilik darjah serta sebagai pelengkap kepada usaha menanam dan mengukuhkan nilai-nilai murni ke dalam jiwa pelajar.

Bagi Md. Idris (1985), kokurikulum adalah satu bidang pembelajaran yang berasaskan pelbagai gerak kerja terancang dan perlu dilakukan dalam masa persekolahan. Gerak kerja kokurikulum berasaskan mata pelajaran akademik. Namun begitu sebahagian besar gerak kerja kokurikulum merangkumi pembelajaran yang bukan berasaskan mata pelajaran akademik.

Berdasarkan peraturan-peraturan Pendidikan (Kursus-Kursus Pengajian) Sekolah 1965, kegiatan kokurikulum disebut sebagai ‘kegiatan kumpulan’ yang merangkumi aktiviti seperti kelab mata pelajaran, kegiatan kesusteraan, olah raga, permainan dan latihan. Secara keseluruhan ada 162 jenis kegiatan kokurikulum yang boleh

dipilih pelajar merangkumi unit beruniform sebanyak 23 jenis, persatuan dan kelab, 51 jenis persatuan sukan dan permainan, 24 jenis.

Salah satu aspek yang ingin menjadi cakna transformasi kokurikulum ialah meningkatkan kemahiran sosial (soft skills). Sebagai satu kegiatan kumpulan, penyertaan yang aktif boleh membantu pelajar meningkatkan kemahiran sosial (soft skills) mereka. Dengan kemahiran sosial yang baik, tahap interaksi dan integrasi di kalangan pelajar dapat dipertingkatkan lagi.

Aspek lain pula melalui penglibatan dalam unit beruniform pula, ia dapat meningkatkan semangat kerja berpasukan, ketahanan mental dan fizikal, semangat patriotik, tahap disiplin selain kemahiran di kalangan pelajar. 

Selain itu, aktiviti kokurikulum dianggap penting sebagai alat untuk memenuhi hasrat unggul dasar pendidikan kebangsaan, iaitu perpaduan di kalangan pelajar-pelajar yang terdiri dari berbilang kaum. Menurut Omar Fauzee, Yusof & Yusof (2002), kokurikulum merupakan suatu pelengkap kepada kehendak dan keperluan kurikulum di mana ia menyediakan pelbagai peluang kepada pelajar untuk menambah, mengukur dan mengamalkan kemahiran, pengetahuan dan nilai-nilai yang telah dipelajarinya.

Secara amnya, kokurikulum adalah aktiviti dan pengalaman pendidikan yang dilaksanakan di luar bilik darjah di mana ia lebih banyak dilaksanakan secara tidak langsung atau tidak formal. Aktiviti kokurikulum lebih menekankan perkara dan aspek yang tersembunyi seperti nilai, bakat, peranan, kepimpinan, sosial dan sebagainya. Kebiasaannya aktiviti kokurikulum dilaksanakan pada waktu petang atau hujung minggu. (Abd Halim, 1999).

PERUBAHAN YANG DILAKUKAN SELEPAS PROJEK INOVASI

IMPAK KEPADA INDIVIDU
Hasil temubual mendapati murid-murid berminat dan rasa teruja dengan pembinaan taman ini. Murid juga dapat membina keyakinan diri dan membentuk semangat kerjasama berpasukan.

IMPAK KEPADA KELAB DAN PERSATUAN
Hasil pembinaan taman ini, kerjasama antara ahli mudah terbentuk. Ahli kelab mudah melaksanakan sesuatu tugasan didalam kumpulan. Bukan itu sahaja, cirri-ciri kepimpinan juga jelas apabila murid akan menawarkan diri untuk menjadi pemimpin didalam sesuatu kumpulan kecil.

IMPAK KEPADA SEKOLAH
Minat murid terhadap aktiviti kokurikulum juga bertambah dengan jumlah penglibatan dan kehadiran didalam kem yang diadakan di sekolah.

IMPAK KEPADA KOMINITI SETEMPAT DAN KOMUNITI LUAR
Komuniti setempat juga amat berminat untuk menyewa dan menggunakan kemudahan yang ada di taman ini seperti syarikat pembersihan sekolah juga menggunakan taman ini untuk membina semangat pekerja- pekerja pembersihan. Tambahan pula, pihak luar seperti Giant Souq AlBukhary juga berhasrat untuk menggunakan taman ini pada masa akan datang.

NILAI KOMERSIAL

Projek ini akan dikomersialkan penggunaannya dengan diberi sewaan kepada pihak luar dan penggunaan percuma bagi badan-badan kerajaan yang berminat untuk menggunakan kemudahan taman riadah ini.

Unit Kokurikulum juga merancang untuk member pakej sewaan taman riadah ini bersama tapak perkhemahan di gelanggang tenis dan kemudahan lain untuk akiviti kokurikulum dan sebagainya mengikut kesesuaian.

AKUAN DAN KESAHAN

i.                MUDAH DIGUNAKAN BERSERTA MANUAL PENGGUNA

MANUAL  PENGGUNAAN  ONE STEP LADDER

Lompat diatas setiap tangga menggunakan sebelah kali (sekali langkah sahaja).

Hanya 1 kaki sahaja digunakan untuk setiap lapisan tangga.

Mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki.

MANUAL PENGGUNAAN  COMBAT HOLE
Tundukkan kepala dan merangkak didalam lubang konkrit.
Mula merangkak dari satu hujung ke hujung seterusnya.


MANUAL PENGGUNAAN  TITIAN BALAK
Melangkah disalah satu titian balak yang disediakan.

Seimbangkan diri diatas titi supaya tidak terjatuh.

MANUAL PENGGUNAAN TEMBOK HALANGAN
 Cara 1: Salah satu peserta perlu duduk dengan cara melutut  dan rakan akan memijak di sebelah lutut dan melonjakkan badan ke atas tembok.
 Cara 2 : Peserta yang berada diatas tembok perlu
membantu rakan yang sedang memanjat tembok.
Rakan di sebelah lagi perlu membantu menolak rakan yang sedang memanjat.

MANUAL PENGGUNAAN MONKEY RACK
 Berayun di atas rack yang disediakan seperti monyet dengan
membengkokkan kaki bagi memudahkan pergerakan.
Berayun dari satu hujung ke hujung yang lain seorang demi seorang

MANUAL PENGGUNAAN SPIDER SWING
 
 Pegang tali disatu hujung dan berayun ke hujung yang lagi satu
Sampai dihujung,rakan akan menangkap kaki dan menyambut peserta.
Elakkan diri dari terjatuh ke dalam kolam.

MANUAL PENGGUNAAN BALANCING “V”
 Naik di atas titi dan seimbangkan badan dengan meniti dari satu hujung ke hujung
yang seterusnya.


MANUAL PENGGUNAAN COMMANDO CRAWL

Meniarap dan merangkak dibawah jala/tali.
Pastikan bahagian belakang tidak terkena jala atau tali yang disediakan.

MANUAL PENGGUNAAN JUMPING LOOP

Lompat di setiap lubang tayar menggunakan sebelah kaki.

Pastikan melompat disetiap tayar hingga ke hujung yang satu lagi.










   

No comments:

Post a Comment